Voittajat 2008

Teknologiapalkinnon tarkoituksena on korostaa yrittäjyyden sekä teknologian kehittämisen ja hyödyntämisen merkitystä yhteiskunnassa sekä rohkaista teknologian taitajia yrittäjyyteen.

Taustavaikuttajatunnustuksen tarkoituksena on korostaa yrittäjyyden sekä teknologian kehittämisen ja hyödyntämisen merkitystä yhteiskunnassa.

Palkinnot jaetaan tunnustuksena ensisijaisesti Pirkanmaata koskevan merkittävien yritystoimintojen kehittämisestä tai käynnistämisestä.

Voittaja 2008: Jonelec Oy

Palkinto myönnettiin Jonelec Oy:lle ja sen perustajalle Jouni Lahtiselle. Palkitsemisen peruslähtökohtana oli teknologian tai sen hyödyntämisen innovatiivisuus, yrittäjäriskien ottaminen, edelläkävijyys, yrityksen kaupallinen menestys sekä toiminnan vaikuttavuus ja näkyvyys. Näiden lisäksi palkintolautakunta halusi korostaa eri teknologia-alueiden ennakkoluulotonta yhdistelyä, innovatiivisuutta omien prosessien kehittämisessä, uusien työllistävien konseptien kehittämistä sekä ennakkoluulotonta työvoimareservien hyödyntämistä, kertoo Tampereen Teknillisen Seuran varapuheenjohtaja, professori Hannu Eskola.

Jonelec Oy tekee vaativaa osien kokoonpanoa, prototyyppien ja sarjojen valmistusta sekä elektroniikka- että metalliteollisuuden tarpeisiin. Jonelecin asiakkaita ovat muun muassa Metso Automation Oyj, Fastpap Oy Ab, Metso Paper Oy ja Satron Instruments Inc. Jonelec Oy:n asiakkailleen valmistamista tuotteista noin 70 prosenttia menee ulkomaille.

-Jonelec on niittänyt mainetta ennakkoluulottomana prototyyppien valmistajana. Vaikka yritys on vielä suhteellisen pieni, sillä on hyvin monipuolinen asiantuntemus. Projektit ovat liittyneet muun muassa tuulivoimaan, harmaavesijärjestelmiin, koulutussimulaattoreihin ja sairaaloiden kuvauslaitteisiin. On haastavaa luoda kannattavaa liiketoimintaa ja jatkuvaa kasvua näin erikoistuneilla insinöörituotteilla, kertoo Tampereen Teknillisen Seuran hallituksen varapuheenjohtaja Hannu Eskola.

-Jonelec on minulle tuttu yritys jo vuosien takaa Kangasalan kunnan edesauttaessa taannoin yrityksen toimitilaratkaisuja. Omalla ammatillisella kokemuksellani ja myös maallikon silmin pystyn sanomaan, että Jonelecissa yhdistyy erittäin kova ammattitaito ja know-how, toteaa Kangasalan eläkkeelle jäänyt kehitysjohtaja Erkki Ottela

-Tämä tunnustus on erittäin kannustava. Se palkitsee aktiivisen ja sitoutuneen henkilöstön, joka kiitettävästi tekee kehittämisideoita niin yrityksen toimintaan kuin asiakkaiden projekteihin. Itse olen ollut mukana yrityksessä sen perustamisesta lähtien. Olemme puhtaasti pirkanmaalainen yritys, Jonelec Oy:n toimitusjohtaja Jouni Lahtinen sanoo.

- Teknologia on Suomen kantavia aloja ja teknologiayrityspalkinnon myöntämiskäytäntö on erittäin hieno asia. Tunnustus antaa käsittääkseni virtaa koko yritykselle, niin johdolle kuin työntekijöillekin, jatkaa Ottela.

Vuoden 2008 taustavaikuttaja

Lisäksi Tampereen Teknillinen Seura myönsi vuonna 2008 teknologiayrittäjyyden taustavaikuttajatunnustuksen DI, toimitusjohtaja Pekka Jussilalle.