Voittajat 2010

Teknologiayrittäjyyspalkinto 2010 ja taustavaikuttajatunnustus

Tampereen Teknillinen Seura (TTS) Seura jakoi jo kolmatta kertaa 10 000 euron suuruisen Teknologiayrittäjyyspalkinnon, jonka kriteereinä ovat yrittäjyys, jossa teknologian kehittäminen ja hyödyntäminen rikastuttavat paikallista elinkeinoelämää ja yhteiskuntaa. Samalla rohkaistaan teknologian taitajia yrittäjyyteen.

Korkeatasoisesta joukosta palkintoraati valitsi vaativin perustein parhaimman. Palkinnot luovutettiin voittajille 20.10.2010 Tampereella.

Voittaja: M-Files-ohjelmiston kehittäjä Motive Systems Oy (nyk. M-Files Oy) – taitavaa tekniikan ja bisneksen yhdistämistä

Tänä vuonna palkintoperusteissa painotettiin erityisesti voittajayrityksen menestyksellistä teknisen ja kaupallisen toiminnan yhdistämistä sekä tuotannon säilyttämistä Pirkanmaalla. Palkittu yritys edustaa toimintaa, jolla edesautetaan paikallista työllisyyttä ja Suomen nousemista taantumasta.

Palkinnon vastaanotti toimitusjohtaja Antti Nivala. ”Olemme otettuja tästä arvostetusta teknologiapalkinnosta. Se osoittaa, että olemme oikealla tiellä. Tuotteemme kehitys ja hyvät myyntitulokset ovat perustuneet juuri yrittäjyyteen, korkeaan teknologiaosaamiseen ja visioon maailmanluokan ohjelmistotuotteesta”. Voittaja lupaa pitää ohjelmistokehityksen Pirkanmaalla tulevaisuudessakin. ”Tässä työssä eivät ratkaise yksikkökustannukset, vaan osaamisen taso”, hän painottaa.

Palkintoraadin puheenjohtaja TkT Arto Timperi totesi voittajasta muun muassa seuraavaa:

- Pirkanmaa on ICT-toimialana vahva.

- M-Files on Pirkanmaalla kehitetty maailmanluokan hyötyohjelmisto.

- Yrityksellä ja tuotteella on erittäin hyvät referenssit.

- Tuotteen tekninen ja kaupallinen toimivuus on todistettu.

- Tuoteperhe on johtanut merkittävään liiketoimintaan.

- Motive Systems on hyvä esimerkki yhdessä yrittämisestä ja pirkanmaalaisen osaamisen   hyödyntämisestä.

- Yrityksen tuotteissa yhdistyvät aidosti tuote ja palvelu.

- Motive Systems omaa merkittävää kasvupotentiaalia.

Taustavaikuttajatunnustus keksintöasiamies Raimo Nurmiselle

Palkintogaalassa palkittiin kunniakirjalla ansioitunut teknologiaa ja yrittäjyyttä tai teknologian kaupallistumista merkittävästi edistänyt taustavaikuttaja. Palkinnon sai keksintöasiamies Raimo Nurminen Pirkanmaan ELY-keskuksesta. Nurmisella on yli 25 vuoden kokemus keksintöjen parissa työskentelevien kanssa.

Raimo Nurminen käsittelee vuosittain noin 200 erityyppistä keksintöideaa, joista puolet on yksityishenkilöiltä ja puolet yrittäjiltä.

Keksijöiden tukena ja apuna työskennellyt Raimo Nurminen paljastaa taustoja. ”Teknologian kehittyminen lähtee aina ihmisen päässä syntyneestä ajatuksesta. Jotta kehitystä tapahtuisi jatkuvasti, tarvitaan suuri määrä ideoita. Olen usein verrannut työtäni kullanhuuhdontaan. Tarvitsee käsitellä suuri määrä hiekkaa, jotta löytyy joitakin kultahippuja. Kultahippu voi usein näyttää pelkältä hiekanjyvältä. Sen takia, mielestäni, jokainen idea pitää katsoa ja arvioida tarkasti”, hän lisää.

Palkintoraadin muodostivat Jari Jokilampi, Pekka Jussila, Markku Kivikoski, Markku Lahtinen, Kenneth Nyholm, Tommi Rasila, Kim Simelius, Arto Timperi ja Mika Uusi-Pietilä.