Voittajat 2012

Teknologiayrittäjyyspalkinnon 2012 voitti Hydman Oy ja Taustavaikuttajatunnustus myönnettiin Rauno Ala-Korvelle.

Tampereen Teknillinen Seura palkitsi 25.10.2012 tamperelaisen Hydman Oy:n 10 000 euron arvoisella Teknologiayrittäjyyspalkinnolla. Tänä vuonna palkitsemisperusteissa painotettiin erityisesti voittajayrityksen nopeaa kasvua ja suurta vientitoiminnan osuutta liikevaihdosta. Hydman Oy on esimerkillinen kasvuyritys, joka osoittaa, että perinteisellä konepajateollisuudella on edelleen mahdollisuuksia merkittävään kansainväliseen vientitoimintaan, kun tuotteet ja osaaminen ovat riittävän korkeatasoisia.

Hydman Oy palkittiin 10 000 euron arvoisella Teknologiayrittäjyyspalkinnolla

Vuonna 2008 perustettu Hydman Oy suunnittelee ja valmistaa vaativia hydraulisia ohjausjärjestelmiä ja erikoisventtiileitä. Asiakkaat ovat laiva- ja öljynporauslaitteiden valmistajia, kaivosteollisuuden kaluston konetoimittajia, sekä liikkuvien työkoneiden valmistajia. Tuotannosta peräti 70 prosenttia menee suoraan vientiin.

- Tämä oli meille suuri yllätys, ja olemme erittäin otettuja tästä palkinnosta. Tuotteiden kehittäminen ja valmistaminen vaatii ylivoimaista tuotekehitys- ja valmistusosaamista kansainvälisillä markkinoilla. Neljän vuoden lyhyestä toiminta-ajasta huolimatta olemme saavuttaneet merkittävän aseman kapealla toimintasegmentillä, erityisesti päämarkkina-alueella Norjassa. Kasvu on ollut keskimäärin yli 50 prosenttia vuodessa, ja kuluvan vuoden liikevaihtoennuste on kahdeksan miljoonaa euroa, Hydman Oy:n toimitusjohtaja
Timo Kinnunen totesi.

Palkintoraati totesi voittajasta seuraavaa:

- Pirkanmaa on perinteisesti ollut tunnettu vahvasta konepajatoiminnastaan. Kuitenkin viime vuosina on epäiltyalan tulevaisuutta ja uudistumisvoimaa. Hydman Oy todistaa, että uusia yrityksiä voi syntyä konepaja-alalle, ja että ne voivat harjoittaa merkittävää vientitoimintaa perinteisellä raskaan koneenrakennuksen alueella, palkintoraadin puheenjohtaja Arto Timperi kommentoi.

Taustavaikuttajatunnustus Pirkanmaan ELY-keskuksen kansainvälistymispäällikkö Raimo Ala-Korvelle

Tampereen Teknillinen Seura myönsi myös taustavaikuttajatunnustuksen Pirkanmaan ELY-keskuksen kansainvälistymispäällikkö Raimo Ala-Korvelle, joka on työskennellyt useita vuosia yritysten kansainvälistymisen hyväksi. Ala-Korpi on nähnyt verkostoitumisen tärkeyden, sekä toiminut asiantuntijana ja edistäjänä monen yrityksen  kansainvälistymisponnisteluissa.

- Arvostan tätä tunnustusta todella paljon. Menestyminen kansainvälisessä kilpailussa vaatii yrityksiltä aina kilpailukykyisen palvelun ja tuotteen, kyvykkäät ja motivoituneet avainhenkilöt, kansainvälisen kontaktiverkoston sekä toimenpidesuunnitelman, joka perustuu viimeisimpään markkinatietoon. Toimiminen Pirkanmaan alueen yritysten kanssa on etuoikeus, koska maakunnasta kehittyy koko ajan yrityksiä, joilla on menestymiseen edellytyksiä. Jokaisen asiakasyrityksen kansainvälistyminen lähtee heidän tarpeistaan, johon pyrimme yrityksen kanssa laatimaan konkreettisen  suunnitelman. Yhdessä kollegoideni kanssa pyrimme löytämään parhaat työkalut, rahoitusinstrumentit ja kontaktit niin kotimaasta kuin kohdemaista. Jokainen kivi käännetään, jotta yrityksen menestys olisi mahdollista. Paras palaute työstä tulee silloin, kun yritys ilmoittaa löytäneensä sopivan kumppanin, soittaa onnistuneelta messumatkalta, sekä erityisesti silloin, kun yritys kertoo saadusta tilauksesta, Ala-Korpi kuvaili.

Teknologiayrittäjyyspalkinto ja taustavaikuttajatunnus jaettiin neljättä kertaa

Tampereen Teknillinen Seura jakoi 10 000 euron arvoisen Teknologiayrittäjyyspalkinnon sekä taustavaikuttajatunnustuksen jo neljättä kertaa. Teknologiayrittäjyyspalkinnon tarkoituksena on korostaa yrittäjyyden ja teknologian kehittämisen sekä niiden hyödyntämisen merkitystä yhteiskunnassa. Seura haluaa rohkaista teknologian taitajia yrittäjyyteen. Taustavaikuttajatunnustus myönnetään ansioituneelle teknologian, yrittäjyyden tai teknologian kaupallistumista merkittävästi edistäneelle henkilölle.