Voittajat 2013

120-vuotias Tampereen Teknillinen Seura palkitsi tänään tamperelaisen Lymed Oy:n 10 000 euron arvoisella Teknologiayrittäjyyspalkinnolla. Lymed Oy on tamperelainen tekstiiliteknologiaa edustava perheyritys, joka suunnittelee ja valmistaa korkealaatuisia lääkinnällisteknisiä tukivaatteita 20 vuoden kokemuksella. Yritys tunnetaan alansa kehittäjänä sekä vastuullisena painevaatevalmistajana: LYMED- tuotteita käytetään erilaisissa painehoitoa vaativissa tilanteissa, kuten arpihoidossa, turvotushoidossa, leikkausten jälkihoidossa sekä esim. CP-vammaisten ja autististen tukivaatteina.

Tänä vuonna palkitsemisperusteissa painotettiin erityisesti voittajayrityksen toimialarajat ylittävää innovatiivisuutta, kasvua ja suurta vientitoiminnan osuutta liikevaihdosta. Lymed on esimerkillinen pk-yritys, joka osoittaa, että perinteisellä tekstiiliteollisuudella on edelleen mahdollisuuksia merkittävään kansainväliseen vientitoimintaan, kun tuotteet ja osaaminen ovat riittävän korkeatasoisia.

Palkintoraati totesi voittajasta seuraavaa: ”Pirkanmaa on perinteisesti ollut tunnettu vahvasta tekstiiliteollisuudestaan. Kuitenkin viimeisten vuosikymmenien aikana lähes kaikki valmistus on siirtynyt pois Pirkanmaalta ja Suomesta. Lymed todistaa, että alalla riittää elinvoimaa, kun toimintaan ja tuotantoon yhdistetään uusia teknologioita ja menetelmiä”, palkintoraadin puheenjohtaja Arto Timperi kommentoi.

Palkinnon vastaanottanut Lymed Oy:n Teija Toikka ilahtui palkinnosta: ”Kiitos kuuluu henkilöstöllemme ja yhteistyökumppaneillemme. On suuri kunnia vastaanottaa tämä palkinto kuin tunnustuksena pitkäaikaisesta hiljaisesta puurtamisesta. Olemme tehneet parin viime vuoden aikana suuria harppauksia alamme tutkimustyössä ja löytäneet tuotteillemme uusia käyttöindikaatioita, joiden kaupallistaminen on myös jo käynnistynyt”.

Oivaltava tuotekehitys vie Lymediä Pirkanmaalta kansainväliseen menestykseen

Tänä vuonna Lymed on lanseerannut uuden tuotesarjan urheiluun. LYMED 3D-tukivaate urheiluun toimii samalla toimintaperiaatteella kuin neurologisessa fysio- ja toimintaterapiassa, edistämällä asento- ja liikeaistia sekä vakauttamalla kehoa, jolloin raajojen hahmotuskyky paranee. Urheiluun suunnitelluilla tukivaatteilla voidaan korjata myös kehon virheasentoja ja vanhojen vammojen aiheuttamia ongelmia.

”Odotamme tulevaisuudeltamme paljon. Olemme esimerkiksi saaneet yhä enemmän jalansijaa eri maiden terveydenhuoltojärjestelmien sisällä. Tutkimuksemme, tuotekehitysprojektimme ja uudet käyttöindikaatiomme ovat herättäneet laajaa, globaalia keskustelua painehoidon alalla”, Toikka jatkaa.

Lymed toimii vuonna 1896 rakennetussa perinteikkäässä Klingendahlin kiinteistössä, jonka tamperelaisen tekstiiliteollisuuden uranuurtaja Fabian Klingendahlin aikanaan rakennutti verkatehtaaksi. Lymed työllistää tällä hetkellä 35 ihmistä ja pitää osaltaan elossa suomalaista tekstiili- ja käsityöosaamista, yritys onkin yksi viimeisistä sinnikkäistä suomalaisista tekstiiliteollisuuden yrityksistä, jotka valmistavat tuotteensa käsityönä omalla tehtaallaan, suurella suomalaisella laadulla. Lymed jatkaa Tampereelle tunnusomaisen tekstiiliteollisuuden perinnettä innovatiivisella tavalla: yrityksen toiminta on nopeasti laajentunut arpihoitoon tarkoitetuista tuotteiden valmistamisesta huipputeknologiaa edustaviin painevaatteisiin esimerkiksi huippu-urheilijoille ja eläimille.

Teknologiayrittäjyyspalkinto jaettiin jo viidettä kertaa

Tampereen Teknillinen Seura jakoi 10 000 euron arvoisen Teknologiayrittäjyyspalkinnon jo viidettä kertaa. Palkinnolla halutaan korostaa yrittäjyyden ja teknologian kehittämisen sekä niiden hyödyntämisen merkitystä yhteiskunnassa.

Lisätietoja:

Teija Toikka, Lymed Oy, puh 020 779 2233

Arto Timperi, Tampereen Teknillinen Seura, puh 040 758 7740

Valokuvamateriaalia saatavissa tilauksesta: tiedotus@tampereenteknillinenseura.fi