4. Anna - vastavalmistunut,  haluaa siirtyä kansainväliseen työympäristö

Tilannekuva ja tarve:
Anna on juuri valmistunut DI:ksi ja haluaisi työskennellä kansainvälisessä ympäristössä, mutta hän ei tiedä, miten päästä alkuun ja miten valita oikeat työtarjoukset urallaan.

Mentorointiprosessi:
Anna löysi mentorikseen kokeneen insinöörin, joka oli työskennellyt sekä Suomessa että ulkomailla. He aloittivat mentoroinnin keskustelemalla Annan urahaaveista ja mahdollisuuksista, ja mentorointi keskittyi siihen, miten Anna voisi parhaiten valmistautua kansainvälisiin työmahdollisuuksiin.

Mentorin rooli:
Mentori oli globaali asiantuntija, joka oli toiminut useissa eri maissa. Hän auttoi Annaa ymmärtämään, mitä kansainväliset työmarkkinat vaativat ja millaisia eroja kulttuureissa ja työympäristöissä on. Mentoroinnissa mentori oli enemmän opastava ja auttoi Annaa laatimaan selkeät suunnitelmat urakehitykselle.

Tulos:
Anna sai mentoroinnin avulla lisää itseluottamusta ja konkretiaa uravalinnoissaan. Hän sai myös käytännön neuvoja, kuinka valmistautua työhaastatteluihin kansainvälisille yrityksille ja millaisia taitoja kansainvälinen ympäristö vaatii. Anna sai kansainvälisen työpaikan ja koki itsensä valmiiksi hyppäämään uran alkuun globaalilla tasolla.